O starcie usługi JustDrive – aplikacji, dzięki której za paliwo na stacjach Orlenu można było zapłacić  przy dystrybutorze, pisaliśmy w dniu premiery – 1 lutego. Już następnego dnia po południu appka jednak przestała działać. “PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótki e-mailu zaledwie kwadrans przed”- tłumaczą twórcy JustDrive. Orlen odpowiada, że to twórcy aplikacji nie wywiązali się z ustaleń i zrywa umowę. To gorzka lekcja, która przychodzi w momencie, gdy na naszym rynku bardzo brakuje przykładów dobrych praktyk wdrożeń innowacji we współpracy z korporacjami.

“Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę IMAGINATION Automotive Sp. z o.o. [twórca aplikacji JustDrive – przyp. red.] model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami”- napisał w oficjalnym stanowisku Orlen. W tym samym oświadczeniu spółka zapewnia, że już od dnia startu aplikacji współpracowała ze startupem, żeby wypracować “takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji JustDrive zgodnie z wypracowanym modelem biznesowym”.

JustDrive widzi to inaczej: “Przez dwa tygodnie rozmów nie otrzymaliśmy od PKN ORLEN odpowiedzi, które parametry naszej obecnej umowy są niezgodne z interesem partnera. Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia” – piszą, tłumacząc wyłączenie usługi. Wycofują też aplikację z appmarketów, bo bez jedynego partnera ich rozwiązanie w tym momencie nie działa.

Mamy słowo przeciwko słowu. Jedno jest pewne: źle to wygląda i załatwione zostało w najgorszy możliwy sposób. Przede wszystkim nadwyrężono tu zaufanie klientów do innowacyjnych rozwiązań. Bo choć twórcy aplikacji zapewniają, że wszystkie przekazane przez klientów dane są dobrze zabezpieczone i przechowywane przez Dotpay.pl, to słaba to pociecha dla tych, którzy zaufali obu firmom promującym swoją współpracę jako rozwiązanie przyjazne klientom. W ciągu 24 godzin działania aplikacji usługa pozyskała ponad 2 tys. klientów.

Nie mówiąc już o tym, że taki scenariusz współpracy startupu z korporacją to koszmar na jawie wszystkich menadżerów i startupowców. Nie rozstrzygając sporu, trzeba przyznać, że orzeł polskich innowacji słabo tym razem wylądował. 

Gdyby ktoś chciał usunąć swoje dane przekazane aplikacji, może pisać na adres info@justdrive.co. “Zajmiemy się tym tematem niezwłocznie” – obiecuje JustDrive.

Oświadczenie PKN ORLEN
Oświadczenie JustDrive

[EDIT: 20 lutego JustDrive odniosło się do oświadczenia PKN ORLEN:  “pomimo naszych starań i woli PKN ORLEN nie przedstawił powodów zerwania współpracy, które byłyby przekonujące i znajdowały odzwierciedlenie w faktach” Twórcy aplikacji uważają, że dootychczasowe wyjaśnienia ORLEN-u ws. współpracy obu firm godzą w dobre imię twórców aplikacji. Nadal jednak podtrzymują chęć mediacji z paliwowym gigantem. Pełna treść stanowiska JustDrive z 20 lutego 2018 r.]