7 najdziwniejszych historii znanych logotypów

Kilka kolorów, kresek, słowo, czasem dwie litery logotypy największych firm są proste, ale ich historie już niekoniecznie. Poznaj 7 zaskakujących faktów o grafikach, którymi podpisują się znane marki.

 

shell stacja

1. Największa skamielina wśród logotypów

Czasami najlepsze odpowiedzi to te najprostsze. Skąd w logotypie Shella muszelka? Bo Shell sprzedawał kiedyś muszelki. Naprawdę. W 1833 założyciel marki postanowił rozszerzyć swój biznes (a sprzedawał już antyki!) o orientalne muszle morskie, które były wtedy podobno hitem designerskich salonów.

 

 

sprężyna logo

2. Najbardziej kontrowersyjne polskie logo SPRĘŻYNA

Na początku wieku w logotypie promującym Polskę miało być okno, kilka lat później pojawił się latawiec, aż w 2014 feralna sprężyna. Stworzenie jednego logotypu naszego kraju, który byłby lekki, dobrze kojarzony i rozpoznawalny za granicą, a jednocześnie zadowolił Polaków, okazuje się zadaniem hardkorowym. O ile okno opinia publiczna uważała głównie za brzydkie, a latawiec za niepoważny, to największa fala hejtu wylała się na biedną sprężynę. “Bazgroł i bohomaz” to chyba najczęstsze określenia, jakie pojawiały się w kontekście propozycji logotypu, który pojawił się w 2014 roku.

 

Projekt kosztował 220 tys. i wyszedł spod ręki wybitnego speca od reklamy i w ogóle twórcy idei brandingu Wally'ego Olinsa i jego współpracowników z brytyjskiej firmy Saffron Brand Consultants. Sprężyną chcieli oddać pozytywną energię Polski i Polaków wyzwoloną w naszym kraju w wyniku przemian ostatnich dekad. I rzeczywiście, wielka energia została tym znakiem wyzwolona, choć nie do końca pozytywna. O projekcie słuch zaginął, a Polska wciąż czeka na nowoczesną i ujednoliconą identyfikację wizualną.

 

nike logo

3. Łyżwa świata - najbardziej rozpoznawalne logo

Firma Nike nie przepłaciła za znak firmowy. Carolyn Davidson, będąc wówczas jeszcze studentem grafiki, za projekt zainkasował 35 dolarów. Łyżwa w logotypie miała nawiązywać do skrzydeł greckiej bogini zwycięstwa, której imię znalazło się w nazwie firmy produkującej sportowe buty. Logotyp Nike pozostaje najbardziej rozpoznawalnym znakiem firmowym na świecie.

 

 bp logo

4. Najdroższe logo świata - 211 mln dolarów za słonecznik

Ten logotyp trudno będzie strącić z pierwszego miejsca na podium najdroższych znaków firmowych na świecie. 211 mln dolarów, który wydała  BP na rebranding od 2000 roku pozostawia konkurentów bardzo daleko w tyle. Żeby być fair trzeba jednak powiedzieć, że suma podawana w różnych zestawieniach to tak naprawdę kwota wydana przez firmę na całą trwającą siedem lat kampanię rebrandingową, która miała skojarzyć British Petroleum z nową nazwą - Beyond Petroleum. Słonecznik w logo (oficjalnie: Helios od imienia greckiego boga słońca) miał sygnalizować nowy etap w historii firmy związany z przejęciem Amoco, innego amerykańskiego giganta branży paliwowej oraz kilku mniejszych inwestycji, m.in. w energię odnawialną. Kampania była wielkim przedsięwzięciem marketingowym, za którym stała jedna z topowych agencji PR – Oglivy and Mother. W jej centrum znalazły się kwestie ekologii, które przez wielu krytyków zostały uznane za mocno dęte (w 2006 roku w “New York Timesie” ukazał się tekst “Beyond Propaganda”). Struktura przychodów firmy nie zmieniła się bowiem znacznie – wciąż znakomitą większość stanowiły biznesy paliwowe. Komunikację krytykowano, ale zmiany na pewno okazały się skuteczne. Bóg Helios pobłogosławił i sprzedaż firmy z poziomu 192 miliardów dolarów w 2004 roku wzrosła do 240 miliardów w roku następnym.

 

 twitter logo

5. Ptaszek za 15 dolców - najtańsze logotypy

Skoro było o najdroższych, to teraz o najtańszych. Prawie najtańszych, bo na przykład pierwszy właściciel Coca-Coli usiadł i logo narysował sobie sam.  Trochę drożej, bo 15 dolarów zapłacił za swoje logo Twitter, który słynnego ptaszka wypatrzył wśród grafik na stocku. Dobrze i tanio. Tylko trochę szkoda projektanta.

 

czupa czups logo

6. Chupa Chups - najlepsza historia logotypu na świecie

Nie ma na świecie firmy, której logotyp mógłby poszczycić się takim rodowodem jak Chupa Chups. Pierwsze logo kultowych lizaków stworzył w 1969 roku sam Salvador Dali, który nazwę marki umieścił w obrysie stokrotki. Nieprzypadkowo wybitny surrealista wybrał właśnie taki kształt: lizaki Chupa Chups odróżniał wówczas od konkurencji okrągły kształt. Stokrotka Dalego idealnie wyglądała na szczycie kuli. Kolorami artysta nawiązał oczywiście do barw hiszpańskiej flagi, bo to właśnie w Barcelonie powstała i marka, i największe dzieła mistrza. I chociaż logotyp przeszedł kilka liftingów, to zachował swój charakter i zdecydowanie przetrwał próbę czasu.

 

 pzu logo

7. Najdroższy polski rebranding

Polskie firmy niezbyt chętnie dzielą się informacjami o wysokości marketingowych budżetów. Jednym z liderów rebrandingowych wydatków jest na pewno Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A., który na rebranding wydał w 2012 roku 25 mln złotych.

 

Photo by Morning Brew on Unsplash


/
/artykul/5795/7-najdziwniejszych-historii-znanych-logotypow

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.