Międzynarodowe marki, które musiały przepraszać Chiny i Chińczyków

Co łączy takie firmy jak NBA, Dior, Marriott, Muji, Versace, GAP, Audi, Delta i McDonald, oprócz tego, że są wielkimi korporacjami, obracającymi miliardami dolarów? Każda z nich zgięła kolano przed Chinami. 

W sumie trudno się dziwić. Kapitalizm jest tak skonstruowany, że zadowolenie udziałowców i kwartalne słupki z plusami, są ważniejsze od jakichś tam praw człowieka i suwerenności narodów. Żadna korporacja nie przedłoży protestujących w Hongkongu nad dostęp do chińskiego rynku, oferującego nieprzebrane bogactwo. Dlatego wszyscy się autocenzurują. A jak komuś zdarzy się wpadka, natychmiast biegnie kajać się i przepraszać. Żeby tylko nie urazić Chin. 

Trzeba przyznać, że sprawa jest żenująca. Staje się taka jeszcze bardziej, gdy dowiadujemy się, z jakich powodów firmy przepraszają Chiny. 

Rząd chiński jest szczególnie drażliwy na punkcie kilku terytoriów i tupie nogą natychmiast, gdy ktoś uzna Makau, Hongkong, Tybet czy Tajwan za oddzielny, suwerenny kraj. W przypadku Makau i Hongkongu można te fochy zrozumieć, bo są to specjalne regiony administracyjne Chińskiej Republiki Ludowej. Natomiast autonomiczny Tybet czy Tajwan, będący de facto suwerennym państwem, są często uznawane przez ludzi za terytoria niezależne od Chin. Okazuje się to być bardzo dużym błędem, kończącym się zazwyczaj upokorzeniem, cierpieniem i bólem działu PR. 

Popatrzmy sobie na firmy, które musiały przepraszać. Pogrupowałem je w zależności od rodzaju popełnionych błędów.

Co uraża
Hongkong, Tybet, Tajwan jako oddzielne państwa. 

Kto przepraszał
Svarovski, Valentino, Calvin Klein, Fresh, Asics, Medtronic, Marriott, Zara, Delta

Przeprosiny różniły się jedynie w detalach, firmy podkreślały poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej Chin. Niektórzy wchodzili trochę głębiej i pisali o niezbywalnych prawach Chin do terytoriów Hongkongu czy Tajwanu. 

Co uraża
Poparcie dla protestów w Hongkongu

Kto przepraszał
Dyrektor zespołu NBA Houston Rockets (przepraszał zarząd ligi NBA), Coco, Yifang Taiwan Fruit Tea, Blizzard

W przeprosinach podkreślano, że nikt nie ma wątpliwości, że Hongkong należy do Chin. Zdarzyło się potępienie strajkujących. NBA przeprosiło za niefortunną wypowiedź menadżera zespołu Houston Rockets, która bardzo uraziła chińskich fanów. 

Co uraża
Złe opisy terytoriów

Kto przepraszał
Firmy Coach, Givenchy i Versace umieściły na swoich koszulkach napisy: Hongkong oraz Taipei, Tajwan. Powinno być Hongkong, Chiny oraz Tajwan, Chiny. 

Przeprosiny mówiły o suwerenności i integralności terytorialnej Chin. 

Co uraża
Różne

W tej kategorii są rzeczy tak dziwne, że czasami mamy wrażenie przebywania w przestrzeni Orwellowskiej. 

Kto przepraszał
McDonald przepraszał za dwusekundowy fragment reklamy, w której na dokumencie studenckim Tajwan jest oznaczony jako państwo. 

Pracownik firmy Dior, podczas prezentacji w Chinach, dołączył do niej mapę Chin bez Tajwanu. 

85C Bakery Cafe, ich sklep w Los Angeles odwiedził prezydent Tajwanu, Tsai Ing-wen. Nie popiera on tzw. Konsensusu z 1992, zakładającego politykę jednych Chin, w myśl której, Tajwan nie jest niepodległym państwem. 

Mercedes-Benz kajał się za cytowanie Dalaj Lamy na Instagramie. Przeprosiny są kuriozalne: Tego poranka opublikowaliśmy w social mediach błędną wiadomość. 

Audi zostało upokorzone za błędy w mapie Chin, wykorzystanej podczas prezentacji w centrali firmy w Niemczech. Na mapie zabrakło Tajwanu, części Tybetu i Sinciang, a Audi przepraszało tak: do prezentacji została dołączona błędna geograficznie mapa Chin. Uraziło to uczucia Chińczyków. Był to poważny błąd, za który Audi chce szczerze przeprosić. Jest to przy okazji ważna dla Audi lekcja.

I na koniec chyba najgorsza rzecz, jaka może się człowiekowi przytrafić. 

Autocenzura

Apple uległo żądaniom Chin co najmniej sześciokrotnie. Ostatni przykład to wycofanie z App Store aplikacji HKmap.live, dzięki której protestujący śledzili ruchy policji. 

Tiffany usunęło reklamę, w której model trzymał dłoń nad okiem. Jest to symbol protestujących w Hongkongu. 

Ray-Ban po cichutku zmienił na swojej stronie opisy Hongkongu i Tajwanu na China Hongkong i China Taiwan. 

Linie lotnicze Air New Zealand zostały zmuszone przez chińskie władze do zawrócenia samolotu lecącego do Szanghaju. Powodem było oznaczenie w dokumentach Tajwanu jako oddzielnego państwa. 

Hollywood - w filmie Dr Strange, postać tybetańskiego mnicha została wyrzucona z filmu, zamiast niego pojawiła się biała aktorka Tilda Swinton. W sequelu Top Gun, z kurtki postaci granej przez Toma Cruise'a zniknęła naszywka z flagą Tajwanu. I wiele innych. 

Dlatego pamiętajmy. Jeżeli chcemy robić interesy w Chinach, musimy być bardzo uważni i zachować czujność klasową. Urazić Chiny łatwo, przeprosiny są aktem żenującego poddaństwa, prestiż marki zostaje poddany ciężkiej próbie, a co najgorsze, popada się w śmieszność. A hajs się przecież musi zgadzać. 


/
/artykul/5707/miedzynarodowe-marki-ktore-musialy-przepraszac-chiny-i-chinczykow

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.