W ubiegłym roku prowadziłem na stronie cykl o branżach, które zabijają milenialsi. Dlatego gdy w moje ręce wpadł raport „Milenialsi: postawy życiowe a finanse”, stwierdziłem że teraz przyszedł czas na banki.

W trakcie lektury okazało się, że bankom się jednak upiekło a sam raport maluje dość pozytywny obraz tego destrukcyjnego i roszczeniowego pokolenia, które nie przepuściło kinom, polom golfowym, diamentom czy niewinnym randkom.

Milenialsi, zwani też pokoleniem Y, to ludzie urodzeni w latach 1980-2000. W Stanach, skąd pochodzi termin, załapali się na koniec złotej ery klasy średniej i traumę po 9/11. W Polsce jest to pokolenie transformacji gospodarczej i złotych lat raczkującego polskiego kapitalizmu. A w dorosłość wchodzili w czasie rosnącego zagrożenia terroryzmem i kryzysu finansowego.

Najmłodsi z nich nie znają świata bez komórek i internetu, i widać to w ich stylu życia. Wszystko musi być natychmiast, na jedno-dwa kliknięcia, gratyfikacja odroczona w czasie i wypełnianie długich formularzy w banku nie jest dla nich.

Nic więc dziwnego, że są najbardziej ubankowionym i najnowocześniejszym pokoleniem w Polsce. Prawie wszyscy mają konta, 30 proc. miało je jeszcze przed osiągnięciem wieku umożliwiającego samodzielne założenie rachunku – subkonto do swojego rachunku ustawiali im rodzice.

Wbrew obiegowym opiniom, nie są roszczeniowymi darmozjadami, studiują, pracują na stałe lub dorywczo, zarabiają mniej niż rodzice, ale mimo to mają oszczędności. Jest ich w Polsce 11 milionów i są wymarzonym klientem banków.  

Gdy już się w banku znajdą, korzystają w pełni z oferowanych przez niego możliwości. Oczywiście bank musi być internetowy, prawie nikogo nie interesują wizyty przy okienku, wszystko ma być w aplikacji na kliknięcie. Prowadzą budżety domowe, potrafią liczyć, oszczędzać i inwestować. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w infografice na końcu tekstu.

Badanie dla Vivus przeprowadziła firma Maison & Partners, dlatego spotkaliśmy się z prof. Dominiką Maison, dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, autorką 11 książek, między innymi „Polak w świecie finansów”, „Psychologia konsumenta” i najnowszej „The Psychology of Financial Consumer Behaviour”.

Z rozmowy dowiecie się m.in. o tym, dlaczego materializm czasem jest dobry, i kiedy się z niego wyrasta, o kulcie gotówki wśród Polaków, oraz dlaczego milenialsi czasami zaciągają pożyczki, chociaż mają oszczędności.

Całą rozmowę znajdziecie również jako podcast na Spotify, iTunes, SoundCloud i innych platformach.

Poniżej infografika, na której prezentujemy informacje o rocznikach 1980-2000. 


/
/artykul/5619/postawy-zyciowe-i-finanse-milenialsow

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.