Przemek Gdański: Zawsze chciałem być prezesem banku

Jeden z największych polskich banków, BNP Paribas, od lat aktywnie uczestniczy w procesie konsolidacji polskiego rynku finansowego. Jego prezes, Przemek Gdański, zapowiada dalsze przejęcia w tym sektorze i tłumaczy w jaki sposób instytucje finansowe walczyć będą o klienta na coraz bardziej ujednoliconym rynku.

Dobrze jest wiedzieć kto opiekuje się naszymi pieniędzmi, jak postrzega rewolucję technologiczną i jakie reprezentuje wartości. Zwłaszcza to ostatnie jest ważne w przypadku naszego gościa. Ale po kolei.

Przemek Gdański jest jednym z najbardziej doświadczonych menedżerów sektora finansowego w Polsce. Był członkiem zarządów banków BPH, Pekao SA, BRE Banku i mBanku. W 2005 roku krótko zajmował fotel prezesa banku Calyon. Od października 2017 r. kieruje bankiem BNP Paribas w Polsce. Prywatnie jest mistrzem szachowym, ale to temat na osobną rozmowę.

Całą rozmowę, zarówno w formie wideo, jak i podcastu do słuchania znajdziecie na samym dole artykułu. Wybraliśmy też dla Was jej  najciekawsze fragmenty.

O byciu prezesem banku

„Ja chciałem być prezesem. Chciałem zarządzać dużą instytucją finansową i pod tym kątem sprofilowałem swoją karierę zawodową. […] W byciu prezesem najbardziej kręci mnie możliwość budowania organizacji i kreowania jej kultury.”

O tym, czy boi się, że Facebook lub Google zastąpią banki

„Bankowość to bardzo silnie regulowana dziedzina, nadzorowana, obłożona szeregiem obciążeń finansowych. Jak spojrzymy na poziom zwrotu na kapitale, jaki generują banki i porównamy go do spółek technologicznych, to to jest ogromna przepaść. Nie byłoby uzasadnione ekonomicznie, gdyby firma realizująca bardzo dobry zwrot, rosnąca dwucyfrowo, działająca w świecie dużo mniej regulowanym pakowała się w branżę trudną, przeregulowaną, przeciążoną. To się nie wydarzy. Natomiast to, co może się wydarzyć, to realizowanie przez firmy technologiczne pewnych usług, które tradycyjnie realizowane były przez banki.”

O polskich fintechach i ich wkładzie w bankowość

„Pracujemy z polską firmą Autenti, której rozwiązanie pozwala na całkowicie bezpapierowy proces kredytowy, czyli de facto od złożenia wniosku do podpisania umowy wszystko dzieje się w świecie wirtualnym – podpisanie nie wymaga mokrego podpisu, tylko jest realizowane w sposób wysoce technologicznie zaawansowany i jednocześnie bezpieczny.”

O roli placówek bankowych

„Placówki nie znikną, ale będą zmieniały swój charakter. […] To, co pozostanie to dwie kluczowe funkcje. Po pierwsze funkcja doradcza. Klienci przed podjęciem istotnych dla nich finansowo decyzji nadal będą potrzebowali kontaktu ze specjalistą, do którego czują zaufanie. Te decyzje to mogą być kwestie zainwestowania środków czy zaciągnięcia kredytu, przede wszystkim kredytu hipotecznego. […] Drugą funkcję trudno nazwać jednym słowem, ale dla mnie jest połączeniem marketingu i budowania zaufania. Wydaje mi się, że minie jeszcze dużo czasu zanim klienci banku będą czuli się bezpiecznie i komfortowo nie mogąc tego banku dotknąć i zobaczyć.”

O wspieraniu przez prezesa działań społecznych

„Uważam, że rolą szefa jest dawanie przykładu i inspirowanie własnym działaniem. Nie wydaje mi się, żeby moją rolą było nakazowe działanie zmuszające dyrektorów placówek do pewnych określonych działań. Widzę, i to mnie cieszy, że różne pomysły są podchwytywane i realizowane i tu wielki szacunek dla menedżerów, którzy czują się gospodarzami swojej placówki, terenu czy miejscowości na terenie której działają.”

O najważniejszych działaniach na rzecz wspierania kobiet w biznesie

„Mówienie o tym jest bardzo ważne. Mówienie o tym przy każdej możliwej okazji, że jest to problem, że jest to wyzwanie, że kobiety mają trudniej i wymagają elementu dodatkowego wsparcia żeby w tym wyścigu o karierę w biznesie być na równi z mężczyznami. Im więcej o tym mówimy tym więcej refleksji u ludzi, którzy mogą podjąć konkretne działania. My w banku też te działania podejmujemy i będziemy podejmować. Wprowadziliśmy elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej, zachęcamy do niej. Dla matek pracujących na funkcjach sprzedażowych, a wracających z urlopów rodzicielskich obniżyliśmy o połowę cele sprzedażowe. Ja zachęcam mocno do urlopów tacierzyńskich. Przeprowadziliśmy audyt w poszukiwaniu różnic płacowych między kobietami a mężczyznami i nie wygląda to źle, ku mojej radości. A tam, gdzie takie luki znaleźliśmy będziemy je metodycznie, punktowo, wyrównywać. Nie toleruję nierówności płacowych wynikających wyłącznie z płci.”

O konsolidacji rynku bankowego

„Banków będzie dalej ubywać. Jestem przekonany, że ten proces będzie trwał. Bankowość to jest biznes skali. Bank, który jest mały ma małe szanse przetrwać na bardzo konkurencyjnym rynku. Duże banki stać bowiem na inwestycje w technologię, format oddziałów, na inwestycje w ludzi. Jeżeli bank jest mały, to jego inwestycje pod tym względem są w naturalny sposób ograniczone, więc ten dystans do lepszych i większych będzie narastał i w pewnym momencie w końcu zabraknie miejsca. […] Na koniec dnia banków będzie mniej, oferta będzie podobna, jakość będzie zbliżona, technologia będzie porównywalna. W związku z tym klient będzie podejmował decyzje o wyborze partnera bankowego myśląc o tym co ten bank robi dla otoczenia, społeczeństwa, jakimi wartościami się kieruje.”

Cały wywiad znajdziecie na You Tube i naszych kanałach podcastowych, między innymi w iTunes i Spotify, oraz poniżej.

Rozmowę przeprowadził Marcin Dobrowolski

 


/
/artykul/5605/przemek-gdanski-zawsze-chcialem-byc-prezesem-banku

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.